JanJaapKempenaar.nl Mijn plekje op het wereld wijde web

Op de weg en Byron Bay

Ondertussen ligt dan het pracht en praal van de Blue Mountains en de Jenolan caves weer achter mij en ben ik weer op pad. Dit keer echter op pad zonder een echt plan en ik heb gemerkt dat alleen reizen nu zonder een echt plan niet echt ideaal is. De eerste dagen na Blue Mountains langzaamaan omhoog gereisd en daarbij verschillende campgrounds bezocht.

Riviertje bij een van de campsites.

Hierdoor kwam ik ook op een plek terecht na eerst een paar kilometer over gravelweg te hebben moeten reizen midden in het bos of state forest. Dit was een wat minder touristische plek en een kampeerder hier wees mij ook weer even op alle verschillende beestjes waar je in Australie op moet letten. Zo dat er op deze campeerplek een hele grote groep Funnel web spiders. ’s Avonds en ’s nachts de tent hier maar niet uit. Na hier ook nog een wandeling te hebben gemaakt ben ik er gelijk achter gekomen dat de minder toeristische bush niet mijn ding is. Halverwege namelijk mijn track kwijtgeraakt die al bijna niet zichtbaar was omdat er niet heel veel mensen langs lopen. Gelukkig met behulp van mijn tracking applicatie kon ik de weg weer terug vinden.

Dan maar weer naar de bewoonde wereld en dit bracht mij in Newcastle. Hier ook weer wat pech want alles was volgeboekt voor een festival dat dat weekend plaatsvind. Toen maar het besluit genomen om door te reizen naar Byron Bay wat ook een mooie locatie schijnt te zijn. De volgende 3 dagen hier naartoe gereisd en gelijk maar een hostel geboekt. Even kijken of ik weer wat tussen de mensen kan komen want na een week alleen reizen op campeerplekken waar men niet echt makkelijk sociaal contact maakt wordt het wel een beetje eenzaam.

Na zo een tijdje een beetje doelloos gereisd te hebben eindelijk aangekomen in mijn hostel in Byron Bay. Byron bay is een mooie plek om te wonen. s’ Winters wordt het er niet kouder dan 20 graden en zomers is het een graadje of 30. Het is hier alleen wel vochtig warm wat het dan toch wel weer behoorlijk heet maakt. Door de ligging aan de kust is Byron Bay ook een prima plek om te leren surfen, gelijk dus maar een surfles voor een ochtend geboekt.

De eerste dag ook gelijk maar los en een bodyboard van het hostel meegenomen en eens lekker van het strand en de zee genieten. De tweede dag op pad met een groep van het hostel op een wandeltocht naar de vuurtoren. Hierbij vertelde de guide wat over het gebied en de verschillende dieren die hier leven. Langs de klifs van de vuurtoren konden we mooi die dag dolfijnen, zeeschildpadden en pijlstaartroggen aanschouwen. Weer lekker tussen de mensen en zo Jan uit Duitsland ontmoet met wie ik samen naar Brisbane zal reizen waar we vervolgens weer onze eigen weg gaan.

Actie op het surfboard.

Woensdag was het dan zover, mijn allereerste poging tot surfen. Na een beetje basis instructie gelijk de zee in en los. Eerste keer is het wat valwerk, maar de omstandigheden waren goed dus na een drietal pogingen wist ik al een tijdje op mijn bord te blijven staan en haalde ik af en toe zelfs het strand. Vervelend is het dan dat je weer helemaal terug moet om lekker weer te kunnen surfen.

Ik had de smaak te pakken dus de volgende dag maar een zelf voor de ochtend een board gehuurd en het water in. Helaas waren de golfen ietsje hoger, eentje torende helemaal boven mij uit en daarna was ik de weg onder water eventjes kwijt, dus niet helemaal kunnen herhalen wat ik tijdens de lessen geleerd had. Surfen op de grotere golven is toch net even wat lastiger dan gedacht.

Rest van de tijd hier lekker rustig aan doen en een aantal tripjes geboekt voor onderweg. Zo staat op het programma voor Fraser Island een 3 dagen/2 nachten 4×4 safari waarbij we lekker over het strand gaan crossen en het eiland gaan verkennen en er camperen. Daarnaast ook mijn duiktrip geboekt. Na hier bij iemand nog wat meer navraag te hebben gedaan wordt het toch Whitsundays waar gedoken gaat worden. Met een mooie zeilboot 3 dagen/nachten de zee op om eerst een stuk van de Whitsundays te zien en daarna door te varen naar het rif op open zee. Op beide plekken lekker duiken.

Veel dus om in ieder geval de komende 3/4 weken naar uit te kijken, wat in ieder geval een lekker gevoel geeft om weer door te reizen. Byron Bay was afgezien van een leuke stop ook een welkome stop om weer even wat bij te tanken en plannen te maken voor de reis.