JanJaapKempenaar.nl Mijn plekje op het wereld wijde web

Sunshine beach, Rainbow beach en Fraser Island

Vrijdag alweer uitchecken bij het hostel na een mooie tijd in Brisbane te hebben doorgebracht. Eerst Tracy en Doro ophalen en vervolgens op pad naar Redcliffe waar we verder gaan reizen met Chris. Na hier te zijn aangekomen, gesamenlijk op pad naar onze eerste bestemming Sunshine beach. Hier lekker van het strand genoten en een beetje gezwommen. Daarnaast waren er op het strand allemaal spelen bezig waarbij om het hardste gelopen werd en veel zorg aan het redden van mensen werd besteed.

Na kamperen moet er natuurlijk opgeruimd worden.

Het blijkt dat de dames wel van het bezoeken van stranden houden, dus na gecampeerd te hebben ergens op een parkeerplaats, de volgende dag op pad naar Rainbow Beach. Hier namen we afscheid van Chris die op weg moest om naar zijn Fraser Island tour te gaan. Na deze stop weer een mooie campeerplek gevonden. De volgende dag  echter moest ik alweer mijn reisgenoten afzetten aangezien ik zelf naar mijn eigen Fraser Island tour moest. Na een dag rondrijden in de regen leek het niet heel veelbelovend voor Fraser, of k’Gari zoals het oorspronkelijk heette.

De tour die ik geboekt had was een 4×4 adventure tour en we hebben dan ook lekker veel gecrossed over de stranden van Fraser Island. Daarnaast natuurlijk ook vele hoogtepunten van het eiland bezocht. De eerste dag begon vroeg aangezien we al om 6:45 moesten inchecken in de ochtend in Noossa. Na de verplichte veiligheidsvideo die we gauw moesten vergeten gezien te hebben werd het tijd om op pad te gaan naar Rainbow Beach alwaar we op de veerboot gingen. Deze dag stond kwam iedereen van de verschillende locaties samen bij de thuisbasis van onze tour. De middag stond in het teken van lekker relaxen bij Lake Wobby. Dit is het diepste meer op Fraser Island en heeft mooie zandduinen erbij. ’s Avonds werd er een mooie BBQ voor ons gehouden en in de avond lekker op het strand gezeten en verhalen gehoord over het ontstaan van het melkwegstelsel en het universum.

De volgende dag was een volle dag. ’s Ochtends werden we door een didgeridoo gewekt en na een ontbijt tijd om op pad te gaan. Allereerst naar Eli creek, of hangover creek zoals deze ook wel genoemd wordt om lekker op te frissen. Deze creek had heelrijk fris en helder water. In de buurt lag ook een skelet van een walvis die een  aantal jaar geleden aangespoeld was. Vervolgens door naar het scheepswrak van Fraser Island. Hier kort gehoord over de geschiedenis van het wrak. Na dit bekeken te hebben door naar een meer midden op het eiland dat helemaal oranje gekleurd is omdat het doordrenkt is met olien van de bomen langs de oevers. Bij het meer werden we begroet door een hele groep schildpadden wat een leuk gezicht gaf.

Vond dat deze boom wel een beetje om een beest leek, kan niet helemaal plaatsen wat voor beest..

De dag was echter hierna nog niet voorbij dus na hier wat gezwommen te hebben door naar de Champange Pools in het noorden van het eiland. Ook hier weer kon je lekker zwemmen, echter dit keer in zout water. De volgende stop was een klif. Helaas minder mooie verhalen over deze klif omdat deze gebruikt werd uiteindelijk om de aboriginals op het eiland te onderdrukken. Daarnaast vormen de 3 kliffen in het noorden van het eiland de oorsprong van het eiland omdat hier ooit zand is begonnen met ophopen, wat uiteindelijk tot het eiland geleid heeft. Daarna weer terug naar het kamp waar we de avond weer lekker konden chillen op het strand en in het kamp.

De laatste dag was weer een wat rustigere dag. Eerst bezochten we lake McKenzie. Voor mij een hoogtepunt van de trip, ik heb nog nooit een meer gezien met zulk wit zand en zulk helder water. Daarnaast ook weer bij dit meer al het olie van de bomen rondom wat schijnbaar erg goed is voor de huid. Bij het meer kwam ik Tracy en Doro ook tegen die die dag aan hun Fraser Island tour begonnen waren.

Na lekker wat tijd te hebben doorgebracht bij lake McKenzie, door naar central park om wat van het regenwoud te zien. Hier is een beek welke voor de aboriginals heilig is aangezien dit als de geboorteplaats wordt gebruikt voor de kinderen. Om deze reden was het dan ook niet toegestaan om in dit riviertje te  zwemmen.

Uiteindelijk weer terug met de ferry, maar niet voordat we ook onze enige wilde dingo onderweg op het strand gezien hadden. Op de terugweg hadden we ook de getijden mee en konden we over het strand terugreizen naar Noossa. Dit was een erg mooie rit langs het water en de kustlijn. Na deze volle tour was het dan weer tijd om verder te reizen en wel naar Bundaberg, bekend van de Bundy Rum, maar daarover volgende keer weer meer.