JanJaapKempenaar.nl Mijn plekje op het wereld wijde web

Weblog - ‘School & Studie’

Terug in Nederland na een avontuur in Vaasa

En toen was het dan toch daadwerkelijk ten einde. De exchange periode in Vaasa zit er weer op en de 5,5 maand is erg hard voorbij gegaan. Het is toch weer vreemd om weer terug te zijn in Nederland. Het is alsof je thuis aan’t logeren bent.

De dag van de terugreis begon vroeg. Aangezien het de avond ervoor weer gesneeuwd had, was de nachtrust ook weer niet bepaald prettig omdat men om 2 uur ’s ochtends alweer druk bezig waren om de snelweg te vegen. Uiteindelijk ging dan toch om 5 uur ook nog de wekker en was het tijd om het appartement te verlaten. Eén van de Finnen, Jonne, was zo vriendelijk om Johannes en mij naar het vliegveld te brengen. Na het inchecken en afgeven van onze bagage was het dan tijd voor de eerste etappe van onze terugreis. Eerst vlogen wij van Vaasa naar Helsinki toe.

Voorbereiden op de terugweg

De afgelopen week was een lekker drukke week met allemaal regelerij…. Ten eerste moest hier op de school in Finland de laatste hand gelegd worden op ons project zodat wij deze in ieder geval hier konden opleveren. Daarnaast was het zaak om al het officiële papier werk op orde te krijgen zodat alles ook op onze school goed gekeurd kan worden. Er staat ons echter ook nog wat nawerk te wachten voor als wij terug komen op school.

Zo zijn hier nog een aantal zaken die afgehandeld en afgerond moeten worden, en tevens zijn Johannes en ik ook al gevraagd om verslag te doen van onze avonturen in Finland bij de eerst volgende voorlichting voor studeren in het buitenland op onze eigen school.

Alweer de laatste week

Het is alweer de laatste week hier in Vaasa. Vorige week hebben Johannes en ik ons afstudeer project hier op school gepresenteerd. Nu zijn we nog bezig de laatste hand te leggen op alles wat wij hier moeten inleveren.

Binnenkort wordt het weer tijd om onze koffers te pakken en weer huiswaarts te keren. Een beetje vreemd om alweer te bedenken dat wij volgende week weer in Nederland zullen zijn.

Vakantie in Vaasa

Het einde van december was alweer genaderd en dat betekent natuurlijk dat de Kerst vakantie zijn intrede deed. Johannes en ik bleven deze vakantie in Vaasa omdat wij na de vakantie nog enkele weken aan ons project moeten werken. Johannes had de eer om zijn familie hier in Vaasa in de eerste week tijdens de Kerst vakantie te mogen verwelkomen, voor mij was deze eer iets latere en op woensdag 30 december was het dan zover, ondanks een uur vertraging te hebben opgelopen op het vliegveld van Helsinki, kwam dan mijn familie aan in Vaasa om eens te kijken op wat voor rare wijze ik hier leef.

Laatste schooldag van 2009

De tijd vliegt alweer en afgelopen vrijdag was het alweer de laatste schooldag van 2009, dit betekent natuurlijk…. VAKANTIE!!!!, heerlijk 2 weken lang je niet druk hoeven maken op school. Nadat we op school de laatste hand hebben gelegd aan taken die nog voor de vakantie volbracht moesten worden, hadden Johannes, Xander, Gerbrich en ik besloten om eens weer de auto te pakken en eens te kijken wat de omgeving te bieden had in de sneeuw.

De laatste dagen voor de vakantie

Morgen is het alweer de 18e van december en dat betekent alweer dat ik ondertussen 4 maand precies heb doorgebracht hier in Vaasa, Finland. Een hele poos zoals het lijkt uit de cijfers, maar de tijd is enorm snel gevlogen. 18 december betekent niet alleen maar het feit dat ik hier voor 4 maanden in Vaasa heb gezeten, maar betekent ook voor alle exchange students die hier zitten dat het halfjaar van leren (maar vooral van het feesten) ook voorbij is. Lees verder

Toch een witte kerst

Beetje aan’t vrezen of het nou wel of niet een witte Kerst zou worden hier in Vaasa, maar na gister lijkt ’t dan toch een mooie witte kerst te worden.

Sneeuw in Vaasa

Het had al eerder een beetje gesneeuwd, maar deze ochtend leverde wel het eerste echte mooie plaatje op. Tijd om er dus eventjes op uit te trekken en wat plaatjes te maken van deze vernieuwde omgeving. Het is alweer een hele tijd geleden dat we in Nederland een beetje een fatsoenlijke laag sneeuw hebben gezien, al moet ik zeggen dat de 2 weken ijspret die we dit jaar in Februari hebben gehad ook erg aangenaam waren.

Lees verder

Eerste sightseeing trip met de auto

Anderhalve week geleden hebben Johannes en ik hier in Vaasa een auto aangeschaft, namelijk een Toyota Corolla uit ’92. De eerste echte testrit was echter naar Tampere, om hier een paar mensen van het vliegveld op te pikken die een groepsgenoot kwamen bezoeken.

Vandaag was het echter tijd voor onze eerste korte sightseeing trip, dit maal hebben we eens gekeken wat er achter de Raippaluodontie brug lag. Het antwoord hierop is een klein dorpje en heel veel vakantie huisjes.

Dagtrip naar Stockholm

Een paar dagen nadat we de trip naar Ylläs in Lapland voltooid hadden was het alweer tijd om op pad te gaan voor de volgende trip. Deze keer stond Stockholm op de agenda als de bestemming. Op zaterdagmiddag 10 oktober gingen we met de trein op pad naar Turku om daar vervolgens met de boot richting Stockholm te gaan.